Meny

Valgte bobil: Å oppleve Norge i bobil ble en fulltreffer for nederlandske Fleur de Klerk som fartet på kryss og tvers i en hel måned i sommer.

Turister vraker telt og hoteller:
- Norge best med bobil
Tekst: Ingrid Kvande. Foto: Privat.
Del:

Telt ble for primitivt, hoteller for dyrt. Nederlandske Fleur de Klerk (30) valgte bobil for å oppleve Norge for første gang.

I sommer har hun og kjæresten feriert en hele måned i Norge og reist på kryss og tvers og fra sted til sted i bobil. De fikk oppleve både snø, sol, troll, fjord og wow.

- En ferie fullspekket med opplevelser - og noen overraskelser, forteller en entusiastisk Fleur som elsker å reise.

Snøstorm og Trollstigen

På sin første norgesferie har Fleur de Klerk blant annet gått Kjerag, gått ut av køen til Kjeragbolten, syklet Rallarvegen, besøkt Bergen, padlet på Geirangerfjorden, drukket kaffe på Jugendstilsenteret i Ålesund, kjørt opp Trollstigen, opplevd snøstorm på vei til Galdhøpiggen, gått Besseggen, følt seg som luksuscamper på Spiterstulen, funnet ut av det er langt til Nord-Norge og drukket drinker i Oslo.

Kjærag: Fleur De Klerk og kjæresten Floris Kolenberg opplever Norge.

Valget falt på bobil

Fleur og kjæresten begynte å planlegge Norges-ferien for et par måneder siden. De fant en del bilder på nettet, og ble forelsket i det de så. Da turmålet var valgt, ble det enda mer søk etter informasjon.

_ Jeg visste ikke mye om Norge, så vi kjøpte noen bøker og søkte på internett. Planen var først å reise med bil, men vi fant ut at det var for dyrt å bo på hotell.

Fleurs kjæreste foreslo at de kunne bo i telt, men det er hun ikke noen stor fan av, Telt duger for tre-fire netter, men ikke i en hel måned, mener Fleur.

_ Jeg liker litt mer luksus. Det endte med at vi lånte svigerforeldrenes bobil, og faktisk så var de selv på Norges-ferie like før oss. Så vi møtte de i Oslo, tok over bobilen, og så fløy de tilbake til Amsterdam. Bobilen var et lykkelig valg for å oppleve Norge.

Lyst på ny bobil eller campingvogn?

Logoped i Nederland

Fleur de Klerk kommer fra Bergen op Zoom, en liten by i den sørlige delen av Nederland. Der jobber hun som taleterapeut og dysleksispesialist, noe hun har gjort i åtte år. Tre dager i uken jobber hun på en skole for barn med spesielle behov, de andre dagene som allmenn taleterapeut.

_ Fordi jeg jobber i skolen har jeg ofte ferie, og når jeg har fri drar jeg på tur. Jeg sier ofte at "my heart belongs to travel"! Å besøke andre land, lære av folk der og om kulturen gjør meg så glad.

Sparer til den neste reisen

Norge opplevde Fleur med kjæresten Floris Kolenberg, som er lege og jobber i forsvaret.

-Vi reiser mye sammen, men jeg drar også på tur med niesen min og andre venner. Mange sparer penger til ny bil, pensjonisttilværelse eller dyre klær, men det gjør ikke jeg: Jeg sparer til billetter!

Trivelig på bobiltur: Fleur De Klerk satte av en måned i bobil for å oppleve Norge.

Troll, fjord og mye wow

Fleur og Floris hadde ikke lagt en detaljert reiseplan, de hadde tenkt å kjøre og se hvor veien bar. Det var imidlertid tre ting de ønsket å oppleve: Kjerag, å padle kajakk i en fjord og å kjøre opp Trollstigen. Det skulle vise seg at Norgesbesøket i bobil ble langt mer innholdsrikt:

Snø på sommeren

-Vi startet i Oslo, og dro sørover til Arendal, Kristiansand, Hornnes og så til Lysebotn, der vi gikk til Kjerag og Kjeragbolten. Jeg stod i kø for å komme ut på Kjeragbolten, men jeg hadde ikke nerver til å gå ut. I Holland er alt flatt, så jeg følte meg litt fremmed der jeg stod på 1000 meters høyde og kikket ned i fjorden.  Men turen var praktfull, og jeg var overrasket over at mange norske familier med barn så små som halvannet år, også tok denne turen. Den tar tross alt seks timer. Imponerende! Etter Lysebotn dro vi til Hovden, og tok så E124 i retning Hardangervidda. Der ble vi overrumplet: vi så snø, på sommeren! Vi visste ikke da at dette var bare begynnelsen. Hjemme hadde jeg pakket med meg hansker, skjerf og en varm lue mer som en spøk, men dette skulle vi trenge senere!

Elsker Norge: Fleur De Klerk på tur over Besseggen.

Rallarvegen

I Odda ønsket vi å gå opp på Trolltunga, men været var dårlig, så vi bestemte oss for å kjøre videre til Eidfjord. Der var det vakkert og veldig fredelig, og vi parkerte bobilen ved enden av fjorden for natten. Morgenen etter tok vi en liten kjøretur rundt fjorden, og så kuene beite og bøndene jobbe. Fra Eidfjord kjørte vi til Flåm, og der syklet vi den 21 km lange Rallarvegen til Myrdal og tok Flåmsbanen tilbake. Det var en praktfull tur der vi var omgitt av høyfjell og fosser, og vi endte med beina i snøen!

Kjenndalbreen

Etter dette dro vi til Bergen, der vi bodde i to dager. Bergen var en fin liten by med vakre trehus! Turen gikk så videre til Loen og Stryn, der vi gikk til Kjenndalbreen. Det var fantastisk! Innover i fjellet var alt først så rolig, men plutselig så vi den gigantiske isbreen! Vi turde ikke gå for nærme, for overalt var det tegn til at det kunne være farlig. Veien opp til Kjenndalbreen var «breathtaking»! Jeg hadde aldri sett noe sånt. Vi kjørte så inn til Lovatnet ... solen skinte og vannet var klart og grønt! Da vi tok en piknik ved vannet, bestemte kjæresten min seg for å bade! Jeg kjente på også vannet, men det var så kaldt at jeg konsentrerte meg om å være fotograf - det er også en viktig oppgave!

Bobiltur-selfie i Bergen.

Geiranger og Trollstigen

Så dro vi videre til Geiranger hvor vi leide kajakker. Vi var ute i tre timer - en kjempeopplevelse. Vi så både De syv søstre og andre fosser, og følte oss veldig små i den store fjorden. Etter kajakkturen dro vi til Ålesund, og der hadde vi to dager der det regnet non-stop. Vi fikk ikke sett så mye av byen, men drakk i alle fall kaffe på Jugendstilsenteret. Derfra gikk turen til Åndalsnes og nå skulle vi endelig kjøre opp Trollstigen. Wow! Dette var en regnfull dag med litt tåke, og da vi kjørte der oppe blant de gigantiske fjellene, kunne jeg godt forstå at folk trodde på troll. Jeg hadde en følelse av at de kunne dukke opp når som helst.

Det var litt av en utfordring å kjøre Trollstigen med bobil, men alt gikk bra. Sannsynligvis fordi jeg ikke var sjåfør - hehe.

Luksuscamper i bobil

Etterpå dro vi videre til Jotunheimen, og det var virkelig topp-opplevelsen min på turen. Jeg hadde lyst til å gå på Galdhøpiggen, noe som er en tur på seks-syv timer, ifølge boken. Vi pakket sekkene med fjellsko, hansker, varme luer, pastasalat, sjokoladeplater og te: forberedt! Vi bodde i bobilen på Berg Spiterstulen, og jeg følte meg litt som en luksus-camper, for nesten alle andre overnattet i små telt. Men jeg var glad for at vi hadde bobil, for det var egentlig veldig kaldt.

Friskt: Bading i Lovatnet.

Snøstorm

Turen til Galdhøpiggen var hard. Jeg er virkelig ikke vant til turer i fjellet siden Holland er så flatt, men hvert steg var bra for valkene, og etter to og en halv time gikk vi på bre! Men så begynte det å snø, og det kom mye vind. Etter tre og en halv time med vandring var jeg veldig kald, og fingrene mine var helt døde. Nå trodde jeg at vi snart var oppe - ifølge boka vår. Vi traff noen amerikanere, og de sa at det fremdeles var fem og en halv time igjen til toppen! Ops! Det endte med at jeg ikke nådde toppen. Jeg var sliten og kald, og da jeg så den bratte skråningen vi måtte gå opp - i snøkavet, besluttet vi dessverre å gå tilbake, og returen tok oss ikke mindre enn åtte og en halv time! Da vi kom ned var jeg så sliten at jeg sloknet som et barn i bobilen.

(Artikkelen fortsetter under bildene/annonsene)
    ?>

Fantastisk på Besseggen

Neste dag kjørte vi til Gjendesheim for å gå Besseggen. Været var (igjen) svært dårlig. Bare regn og atter regn, men vi bestemte oss for å vente på sola. Den kom etter to dager, og den pausen passet meg bra, så stiv som jeg var i lårene etter forsøket på Galdhøpiggen. Vi tok båten til Memurubu og startet turen derfra. Det var en god tur, ikke for lang og ikke for tung, og utsikten på toppen var fantastisk!

Eksotisk: Møte med reinsdyr i Nord-Norge.

Avslutning i Oslo

Etter dette kjørte vi tilbake til Oslo og bodde der i et par dager. I Oslo shoppet vi, tok litt sightseeing og koste oss med middager og god drikke!

Kommer tilbake

Fleur forteller at hun og Floris likte seg svært godt i Norge, og at de gjerne kommer tilbake for å få med seg de toppene de ikke klarte, og for å oppleve Nord-Norge.

Ønsker seg tilbake til Norge: Fleur De Klerk på Galdhøpiggen.

Flott, vakkert og dyrt

Norge er virkelig et flott og vakkert land. Det er fantastisk mye fint å se, og det er så avslappende! I Holland er alle bestandig opptatt og stresser i vei, men her fant jeg roen. Det eneste som kunne vært bedre er prisnivået. Der er det virkelig stor forskjell mellom Holland og Norge. Prisene er 70 prosent dyrere, spesielt på dagligvarer og alkohol. Jeg håper definitivt å komme tilbake til Norge, for å nå toppen av Galdhøpiggen, for å bestige Trolltunga og for å besøke Lofoten og Andenes. Jeg ønsket å reise lenger nord denne gangen også, men jeg var ikke klar over at avstandene var så store. Men så har jeg en god grunn til å komme tilbake til Norge en dag, sier bobilturisten Fleur de Klerk.

PS: Sommeren har vært et strålende år for en rekke bobilutleiere i Norge. Svært mange utenlandske turister har valgt å leie bobiler for å få mest mulig ut av Norgesferien.