600 mil med elbil og campingvogn!
Oslomannen Nils-Henrik Henningstad er noen hakket mer hektet på elbiler enn de fleste. Han fikk en sprø idé om å ta med seg sine to små barn, kone og en campingvogn, og sette kurs sørover mot Middelhavet med sin Tesla X. Det resulterte i 5 800 kilometer med elbil og campingvogn. Med rekkevidde på mellom 20 og 25 mil tok reisen 33 dager. Ruten gikk fra Oslo til Nice, gjennom mange europeiske land. Familien var også innom storbyer som Berlin og Paris.
- Kombinasjonen Europa-ferie, småbarnsfamilie, elbil og campingvogn kan høres ut som galskap, men jeg er oppvokst med bilferie. Både kona og jeg er begge fra bilinteresserte familier, så bilferie i seg selv var ikke så skummelt. Vi er også relativt glade i å kjøre bil, og tok ganske enkelt sjansen på at dette skulle gå bra. Skar det seg i Nord-Tyskland, hadde det jo ikke vært verre enn å snu og vende nesa hjemover igjen, forteller Nils-Henrik Henningstad.
Hadde med «hjemmet» på tur!
- Treåringen fikk se endeløse timer med serier og filmer på nettbrettet sitt, og minstemann på 6 måneder fikk bestemme når vi skulle stoppe og ta pauser. Stort sett hadde vi kjøreetapper på 1,5−2,5 timer mellom laderne, og det var kort nok til at alle var fornøyde da vi stoppet. På de lengste kjøredagene var det riktignok kjøring fra morgen til kveld, så vi prøvde å ta det med ro hver påfølgende dag etter de lengste kjøreturene. Litt av det som ga oss troen på turen, var nettopp at vi hadde med oss «hjemmet» vårt til enhver tid, hvor vi kunne lage mat til både store og små, gå på do, og ta en strekk om nødvendig, sier Nils-Henrik.
- Hva var den største utfordringen rent praktisk?
- Rent praktisk var nok de største utfordringene campingplasser med dårlig strømtilgang, samt omkjøringer eller bomturer. Campingplasser med dårlige kurser (typisk 6 amper) gjorde ladetiden nærmest «uendelig», og gjorde i tillegg at ladning måtte stoppes ved bruk av aircondition, vannkoker, og så videre. Ved disse tilfellene prøvde vi å få ladet opp før ankomst på en nærliggende hurtiglader, og andre ganger var vi så heldige å kunne gjøre innkjøp på kjøpesenter i nærheten som også tilbød hurtiglading.
Godt med hurtigladere
- Det er faktisk påfallende mange hurtigladere, selv rundt omkring i Europa. Vi hadde heldigvis ingen omkjøringer, men vi klarte å gjøre en bomtur hvor vi tok feil på Autobahn i Tyskland, noe som ga oss en mye lenger vei enn planlagt til campingplassen. Når man da har lagt opp ruten med relativt små marginer, fører jo dette til litt irriterende og unødvendige ladestopp. Vi hadde riktignok staket ut en rute på forhånd før vi dro nedover, samt i stor grad booket campingplasser, og det kunne sikkert dukket opp flere utfordringer om vi hadde reist i «blinde» uten noe planlegging eller forarbeid.
- Hvordan ville du designet din drømmecampingvogn, dersom du fikk frie tøyler hos en av produsentene?
- Jeg har i mine yngre dager bygget om både varebil og lastebil til bobil som jeg har brukt da jeg kjørte racing, så «drømmecampingvognen» kan jeg absolutt ha mange meninger om. Jeg synes jo vår Eriba er et veldig fint kompromiss, som både er estetisk tiltalende, effektiv i størrelse og plassutnyttelse, men også romslig når man parkerer. Vi er ikke noen typisk «fastligger», og liker stort sett å være på veien når vi er på tur. Det betyr jo at den bør være lett, aerodynamisk, og håndterbar både i trange bygater men også egne seg til motorveicruising. Når man så kommer frem bør den likevel være romslig innvendig, for eksempel med hevetak, utskyvbare sidevegger, eller lignende. Det bør også være massevis av oppbevaring for alt mulig rart en liten familie finner på å ta med seg, som både er tilgjengelig innvendig og utvendig.
Produsere eget drivstoff?
- En «totalpakke» med både varme og kjøling, gjerne fjernstyrt, av vogna hadde også vært en stor fordel. Skal man dra den virkelig langt hadde det selvfølgelig også vært fantastisk med en vogn som har en relativt stor batteripakke for ladning av bilen, solcellepanel på taket og gjerne hevbart understell. Da har man muligheten til å også med elbil dra utenfor allfarvei, og samtidig produsere sitt eget drivstoff og ikke være avhengig av annen infrastruktur. Jeg må innrømme at jeg ser litt langt etter de som saler opp turbilene med terreng-campere, x‑antall jerrykanner, og kjører ut i ingenmannsland. Men det er nok et konsept litt inn i fremtiden.
- Anbefaler du en slik ferie for andre?
- Jeg vil anbefale en slik tur til alle som vet hva de går til, og som har en positiv og løsningsorientert holdning til hvilke utfordringer som kan dukke opp på en slik tur – når elbiler tross alt fortsatt er ganske ferskt i Europa. På samme måte som vi syntes turen har gått bra og uten nevneverdig med utfordringer, er det nok langt i fra et problem å få en slik tur til å fremstå som et mareritt. Hvis man ikke har noe imot en snau times pause hver 2 – 3 timer på kjøredagene, så er det ikke noe annerledes enn å være på ferietur med bil med ordinært drivstoff. Om man derimot baserer ferien på intensive og lange kjøreetapper uten nevneverdig med pauser er nok eldrift fortsatt litt dårlig egnet.
Drivstoffbudsjett lik null
- En bonus som kan nevnes er jo at elbiler har et vanvittig moment, noe som gjør forbikjøringer med campingvogn, som man noen ganger må gjøre, til en lek. Det er også en enorm motorbrems, som gjør at man ned bakker aldri vil slite med overopphetet motor, varme bremser og så videre. I slike tilfeller kan man kjøre som vanlig. Og til sist – en liten økonomisk gevinst er det jo at drivstoffbudsjettet nærmest er lik null, avslutter Nils-Henrik Henningstad.