Derfor bør proffene kontrollere gassanlegget ditt!
Vi har tatt en prat med gassekspert Johan Langfeldt om hvilke grunnprinsipper som må være på plass for at du kan ha det trygt med gass i din bobil eller campingvogn. Han har innledningsvis tre klare råd:
1. Sørg for at anlegget er installert av autoriserte fagfolk
2. Utfør jevnlige kontroller
3. Hold deg unna verktøyet selv og overlat reparasjoner til autoriserte fagfolk
Hva er kravene?
Gassanlegg i bobiler og campingvogner skal være installert av autorisert personell. I forskriften til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefales det årlig kontroll av anlegget. Denne kan du gjøre selv, eller du kan gjøre som mange bobil- og campingvogneiere velger å gjøre, nemlig å overlate jobben til NCB-verksteder som er autorisert for slikt arbeid. — Mange bruker de godkjente NCB-verkstedene til kontroll foran hver sesong. Det gir høy grad av trygghet, sier Langfeldt.
To ting du kan sjekke selv
Han forteller også at brukerne selv kan gjøre noe for å være sikker på at gassanlegget fungerer som det skal og ikke utgjør noen risiko. Gasseksperten ønsker at brukerne skal være ekstra oppmerksom på spesielt to ting ved gassanlegget: — Sjekk om slanger og koblinger er tett. I tillegg bør man kontrollere pakningen på gassflasken før den påmonteres.
La verktøyet ligge
Du kan med andre ord gjøre noe selv for å sikre at anlegget fungerer som det skal og oppdage eventuelle feil. Men du kan ikke selv utbedre eventuelle feil eller mangler. Da må du la verktøyet ligge og komme deg til et NCB-verksteder som er godkjente for håndtering av gass i fritidskjøretøy.
- I det øyeblikket du må ta frem verktøy for å åpne opp anlegget, så trår du over en grense, sier eksperten bestemt. Kravet fra DSB er at den som utbedrer feilen må ha nødvendig kompetanse. Du skal med andre ord overlate til fagfolk å bytte ut den morkne slangen.
«Såpevann-testen»
Du trenger ingen formell utdanning for å utføre den berømte «såpevann-testen» som kan avsløre eventuelle lekkasjer i slanger og koblinger. — I tillegg til å betrakte anlegget for å se etter synlige skader, kan du kjøre en enkel «såpevann-test». Bruk oppvaskmiddel og vann som du enten pensler eller sprayer på slangene og koblingene. La vesken stå på i femten minutter med gasstrykket står på. Se etter om det dukker opp bobler noen steder. Bobler kan være indikasjoner på lekkasje. Da må du oppsøke noen som kan dette for å få reparert skaden. Se etter en NCB-forhandlere med skilt som viser at verkstedet er autorisert for gassanlegg, sier gassekspert Johan B. Langfeldt som har utdannet over 200 gassinstallatører for Norges Caravanbransjeforbund.
Langfeldt anbefaler å kjøre denne «såpevann-testen» to ganger i løpet av sesongen for å være sikker på at anlegget ikke lekker gass. — Gass i seg selv er ikke farlig, men det er måten vi bruker den på som kan være skadelig. Følger vi bruksanvisninger på utstyret og kjører jevnlige kontroller, så er det trygt, legger han til.
Datostempling på slanger
Det er spesielt gummislangene han ønsker at folk skal være oppmerksomme på. Disse har datostemplingen som skal følges, men må i noen tilfeller byttes ut før de er gått ut på dato. Normal levetid er 3 til 5 år.
- Slangene består av materiale som mister egenskapene med årene. De blir sprøere og sprøere for hvert år som går, og noen forhold kan påvirke denne prosessen. Levetiden på slangene blir for eksempel kortere dersom de eksponeres for høye temperaturer. Ved installasjon av gassanlegg er det et krav om at alle slanger skal være godt synlige. Dermed skal det alltid være greit å få lest av datostemplingene, forklarer han.
Stadig flere bytter ut gummi med stål. Fleksible og rustfrie stålrør/slanger har bedre kvalitet og ingen begrensing i levealder. — Jeg anbefaler de som skal oppgradere anlegget om å bytte til slike slanger. Jeg tror vi vil se flere av denne typen i bobiler og campingvogner fremover.
To typer gassflasker
Norske bobiler og campingvogner har to typer gassflasker; husholdningsflasker og industriflasker. De aller fleste har husholdningsflasker. Regelen er at alle gassflasker skal stå oppreist og spent fast i bilen eller vogna, slik at de ikke beveger seg under transport. — Det står også klart i regelverket at gassflaskene skal kunne byttes ut uten at du må bruke verktøy. Igjen ser vi at det å bruke verktøy er en grense som ligger i regelverket, sier Langfeldt.
Pakninger
Han anbefaler brukerne om å være ekstra oppmerksom på pakningene på toppen av husholdningsflaskene. Disse er laget i hardplast og kan skades om de får slag på seg.
- Dette er en svakhet jeg ønsker at folk skal være oppmerksom på. Det første du må gjøre når du kjøper en slik flaske er å sjekke pakningsflaten på stussen, at den ikke er skadet. Om man ikke oppdager at det er skade og monterer den på anlegget, så kan det lekke ut gass. Dette er dessverre et sted man ikke får sjekket med såpevann, derfor er det viktig at man sjekker visuelt. Man kan også bruke nesen og lukte når den er på plass, om man er usikker. Om du er hos forhandleren, så kan du få ny pakning hos forhandleren.
Tips for bruk av gass i bobil og campingvogn:
- Kjøp alltid ferske slanger. Årstallet skal være stemplet på. Slangene skal ikke brukes om de er eldre enn 3 til 5 år.
- Slangene holder seg best om de oppbevares kjølig og utenfor sollys.
- Test utstyret for lekkasje med «såpetesten».
- Følg alltid bruksanvisningen til produsenten.
- Gassflasker, slanger og øvrig utstyr må aldri utsettes for høy temperatur.
- Gassflaskene skal alltid stå oppreist i bilen/vogna, og fastspent, for å sikre at den fungerer som den skal.
- Det finnes ingen dumme spørsmål når det gjelder gass, men bare dumme forklaringer som «jeg skulle bare».
- Bruk godkjente gassverksted (NCB) for å installere gassanlegg og ved reparasjoner/vedlikehold.