Mann titter ut av vinduet i en bobil inne i en butikk
- Jeg opplever at kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier bobilselger Tommy Østli hos Oslo Caravan på Kløfta utenfor Oslo.

Derfor er vi nordmenn kjerringa mot strømmen!

Bobilsalget steg med nesten 15 prosent i 2018. Dermed har salget økt betydelig fire år på rad. Nye kundegrupper tilskrives noe av forklaringen. — Vi er Europas kjerringa mot strømmen, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund..

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

Bobilselger Tommy Østli ved Oslo Caravan på Kløfta utenfor Oslo bekrefter trenden i det norske bobilmarkedet: Kundene velger i stadig større grad større og dyrere biler. Dessuten opplever han ofte helt nye kundegrupper som entrer døren til salgshallen. – Jeg opplever at kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker. Det er nok en trend at kapitalsterke mennesker – som gjerne har hytte og båt allerede – nå også investerer i bobil. Det forklarer noe av årsaken til at det er salget av de tunge og gjerne dyrere bilene over 3,5 tonn som har økt mest i 2018, sier Tommy Østli.

Portrettbilde av en mann med bobiler i bakgrunnen
- Norge er på mange måter Europas kjerringa mot strømmen. Mens europeerne velger mindre bobiler, velger nordmenn tyngre bobiler som gir med plass og komfort, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

Kjerringa mot strømmen

Og i så måte går Norge i en helt annen retning i forhold til våre naboer i Europa. – Vi følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB). — Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere bybobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha. Norge er rett og slett kjerringa mot strømmen, sier Holm.

«Norge er kjerringa mot strømmen når det gjelder valg av bobiler. Nordmenn vil ha store bobiler med god komfort, mens resten av Europa velger små bybobiler.»
Generalsekretær Geir Holm

I 2018 ble det registrert 4 166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I 2015 ble det solgt 2 772 nye bobiler. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært meget sterk. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler og i løpet av disse 20 årene har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014.

Man som har åpnet sidedøren på bobilen og står i dåråpningen
Det er ikke uvanlig at det selges bobiler med en prislapp på over halvannen million kroner. Det gir nordmenn høy standard på ferieturene. For nordmenn er bobilen hytta på hjul!

Prislapp over 1,5 mill.

- Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm. Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.

Den typiske kunden er fortsatt et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass. — Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3 500 kilo, sier Holm.

Familie koser seg på et åpen mark med bobilen i bakgrunnen
- Vi mener å kunne se at bobilen når stadig flere brukergrupper. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobilen både til ferie og fritidsaktiviteter, forteller Tommy Østli hos Oslo Caravan.

Nye brukergrupper

- Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobilen både til ferie og fritid, forteller Tommy Østli hos Oslo Caravan på Kløfta.

Aktive familier

Han selger bobiler til småbarnsfamilier som ønsker å være mer aktive i ferien, til hundeentusiaster som bruker bobilen til løp eller utstilling, til syklister og skientusiaster. — Det er liksom blitt litt trendy med bobil. Harrystempelet er definitivt visket bort. Familier kjøper ofte bobil som benyttes i relasjon til aktiviteter som barna driver med. Det kan være motorsport, fotball eller sykling. Familiene sparer enorme utgifter på overnatting når de benytter egen bobil. I tillegg er det jo veldig praktisk å kunne ha overnattingen like ved arenaen, avslutter Tommy Østli hos Oslo Caravan.

Slik gikk det i 2018

Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer ett. Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse. Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble flest eiere av nye bobiler i Norge i 2018.

Disse fylkene hadde størst økning i prosent av nye bobiler i 2018:

Fylke20172018Økning
*Oslo406972,50 %
Sogn & Fjordane 
598239,00 %
Aust-Agder8510827,10 %
Akershus24029824,20 %
Buskerund13316121,10 %

*Oslo hadde størst nedgang i prosent i 2017. I 2018 hadde fylket størst økning i prosent.

Disse fylkene fikk flest eiere av nye bobiler i 2018:

Fylke
20172018Økning
Møre & Romsdal37343717,20 %
Trøndelag36642716,70 %
Hordaland4084274,70 %
Nordland33438916,50 %
Rogaland3373658,80 %
Akershus24029824,20 %
Troms26329411,80 %


Ved utgangen av 2018 var det 49 667 bobiler som stod på norske skilter. Noen bobileiere velger å avskilte bobilen i perioder av året hvor den ikke er i bruk.

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

    Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

    Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

    Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

    Nødvendige cookies

    Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

    Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

    Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

    Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

    Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.