Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen forteller at kontrollene viser at norske bobilister er flinke til å holde vekta når de monterer ekstrautstyr i bobilene, og det de skal ha med seg på tur.

Konsekvensene ved overlast

Regelverket er ulikt for ulike kjøretøyklasser. Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen forteller at erfaringer fra kontroller med bobiler avslører at norske bobilister i stor grad er flinke til å holde kontroll med hvor mye nyttelast de kan ha ombord.

- Vi har en del kontroller gjennom året på bobiler og varebiler med fokus på vekt. Vårt inntrykk er at bobilfolket virker å ha god kontroll på dette området. Ofte registrerer vi at bilistene svinger av frivillig for å måle vekten ved våre kontrollstasjoner. For oss gir det et inntrykk av ei kjøretøygruppe med fokus på problematikken, sier Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen. Han forteller at konsekvensene ved å bli tatt med overlast er ulikt på kjøretøy under og over 3,5 tonn. Slik er reglene:

Finn en forhandler i nærheten av der du er

Bobiler under 3500 kilo:

  • Grunnregelen er at du får kjøreforbud fra første kilo over tillatt totalvekt på din bobil. Det betyr at du ikke kan kjøre videre før du har kvittet deg med overlasten.
  • Det gis ikke gebyr dersom du har mindre enn 500 kilo overlast.
  • Det blir politianmeldelse dersom du kjører med mer enn 500 kilo overlast på en bobil som veier inntil 3500 kilo.

Bobiler over 3 500 kilo:

For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!