Campingvognene, som denne Camper Dethleffs 1532, er blitt lettere. Det er gode nyheter for alle som ønsker å prøve campinglivet i kombinasjon med elbil. (Foto: Dethleffs)

17 aktuelle campingvogner for elbil

Elbilene får bedre rekkevidde. Campingvognene blir lettere. Det er gode nyheter for alle som bærer på en drøm om å utforske Norge på kryss og tvers med elbil. Her finner du oversikten over noen av markedets letteste campingvogner.

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

Drømmen om ferie med elbil og campingvogn er mer realistisk enn mange tror. Du trenger ikke være like ekstrem som Nils-Henrik Henningstad og familien. De kjørte ikke mindre enn 600 mil på sommerferien for to år siden. Og du kan gjøre ting enklere enn komiker Magnus Devold; han dro på campingvognferie med vogn, men uten bil!

Du kan enkelt og greit skaffe deg din egen campingvogn, og legge av gårde på Norgeseventyr med elbilen din. Mange av de mest populære elbilene har nemlig trekkraft nok til å dra flere av campingvognene som selges i det norske markedet.

Her er elbilene som kan trekke campingvogn:

Modell:Tilhengervekt:
Tesla Model X2 250 kg
Audi e‑tron 50/55 Quattro1 800 kg
Audi e‑tron Sportback 50/55 Quattro1 800 kg
BMW iX3 (2020, ubekreftet)1 800 kg
Mercedes-Benz EQC1 800 kg
Volkswagen ID.4 (2020)

1 600 kg

Skoda Enyaq iV (2020) 1 600 kg
Polestar 2 (2020)1 500 kg
Volvo XC40 P8 Recharge (2020)1 500 kg

Noen av modellene lanseres senere i 2020. Andre har vært på markedet en god stund. Felles for alle modellene på listen er at de har tilhengervekt på over 1 500 kilo. Det betyr at de har kapasitet til å trekke flere av de mest populære campingvognene som selges blant Norges Caravanbransjeforbunds medlemmer.

Elbilforeningen test i fjor sommer tre av de rekkeviddeledende elbilene på markedet, med lik campingvogn hengende etter, tre hele dager sist sommer. (Foto: Ståle Frydenlund)

Elektriske vogner på gang

Lettere, mindre og innovative campingvogner er en tydelig trend blant produsentene. Spennende designmodeller er presentert de siste årene, deriblant verdens første el-campingvogn Dethleffs E.Home Coco. Den har batteri på 80 kwh og skal bidra med trekkraft i motbakkene. Det er foreløpig uklart når denne er klar for salg.

Også Knaus arbeider med å utvikle campingvogn med elmotor. Her er det foreløpig lite offentlig informasjon, men ifølge opplysninger fra den norske importøren vil vognen bli presentert i løpet av det neste året.

Dette er en av markedets aller letteste campingvogner modellen C Joy fra Dethleffs veier bare 916 kilo. Tillatt totalvekt er 1 100 kilo. (Foto: Dethleffs)

Økt interesse fra elbileiere

Christian Apenæs hos campingvognimportøren Knaus Tabbert Norge forteller om økende interesse for campingvogn til elbiler. — Bransjen får flere spørsmål omkring dette, forteller han. — Og siden man nå opplever muligheten for at elbiler kan frakte tyngre vogner, er dette veldig positivt-

Knaus Tabbert har hatt en teknologisk utvikling med både Travelino og Deseo med hensyn til bruk av lette materialer. Deseo vil fortsette i serieproduksjon. Travelino vil ikke bli produsert for modellår 2021

Kjørte 140 mil med tre vogner

Elbilforeningen kjørte i fjor en stor test hvor de kjørte Audi e‑tron, Mercedes-Benz EQC og Tesla X med campingvogn. Testsjef Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening var med på den 1 381 kilometer lange testen og skaffet seg verdifull erfaring han deler med sine medlemmer i elbilforeningen. Les mer om testen her

Sport-serien fra Knaus byr på romsligere og større vogner, med tillatt totalvekt på 1 700 kilo. (Foto: Knaus)

- Nå som flere kunder søker mot Norge som feriemål, opplever forhandlerne en sterk økning i etterspørselen etter det vi kaller «kjørevogner», for å kunne reise og oppleve alle de spennende og vakre stedene vårt langstrakte land kan tilby. Det er grunn til å anta at med det økende antall elbiler blant kundene, så er nok også de en stadig mer aktuell målgruppe for caravanbransjen, sier Merete Nilssen i Lara Fritid, som er importør for Hobby campingvogner.

Økt interesse for mindre kjørevogner

Også hos Perry & Williams Caravan Råde er det økt interesse for campingvogner fra elbilister. — Vi merker en økt interesse for campingvogner som passer til elbiler. Det handler mye om vekt. Vi merker at flere og flere vanlige biler har mindre hengervekt på grunn av utslipp. Også her er det større interesse for mindre kjørevogner, sier daglig leder Sverre Olsen hos Perry & Williams Caravan.

Vekt og størrelse trenger ikke gå på bekostning av design og komfort. Det er vognen Prestige fra Hobby et godt eksempel på. Den veier 1 466 kilo og har tillatt totalvekt på 1 600 kilo (Foto: Hobby)

Tekno Maskin AS er en av landets største forhandlere på campingvogner. Daglig leder Thor Kristian Nordhagen forteller om en klar trend med både elbileiere og hybrideiere som søker mindre og lettere vogner: — Vi merker stadig økende fokus på, små lette kjørevogner. Det gjelder både for hybridbiler og elbiler. I tillegg til noen mindre personbiler med lav hengervekt, forteller Nordhagen.

- Noen fabrikanter jobber veldig godt med å få til andre lettere materialer og bygge campingvogner med. Knaus Travelino er et godt eksempel. Det er ei vogn som markedet begynner å få øynene opp for. Adria har også en modell som heter Action. Den kommer i ulike utgaver, og er alltid en vinner som kompakt kjørevogn. Dette er en av vår mestselgende vogn, sier Nordhagen.

Her er 17 aktuelle campingvogner, rangert med tillatt totalvekt:

ModellTillatt totalvektKjørevekt Pris fra
Adria Action 361 LH1 100 kg952 kg247 900
Dethleffs C Joy 420 QSH1 100 kg916 kg179 000
Weinsberg CaraOne 420 QD1 100 kg960 kg220 000
T@B 4001 200 kg980 kg265 000
Dethleffs C go UP 465 KR1 500 kg1 237 kg264 000
Dethleffs Camper 460 EL1 500 kg1 260 kg282 000
Knaus DESEO 400 TR 1 500 kg1 320 kg340 000
Hobby De Luxe 495 WFB1 500 kg1 282 kg315 600
Fendt Bianco Activ 390 FHS1 500 kg1 143 kg274 400
Hobby De Luxe 545 KMF1 600 kg1 414 kg318 800
Hobby Prestige 560 WFU1 600 kg1 466 kg368 000
Fendt Tendenza 515 SG1 600 kg1 460 kg352 400
Dethleffs Nomad 490 BLF1 700 kg1 380 kg353 000
Knaus SPORT 580 QS SE1 700 kg1 380 kg320 000
Fendt Opal 560 SG1 700 kg1 488 kg386 900
Adria Adora 613 HAT 1 700 kg1 560 kg364 900
Adria Alpina 663 UK1 900 kg1 755 kg481 900

Alle priser en inkl. mva.

Tillatt totalvekt er oppgitt i vognkortet. Dette er vekten du må ta hensyn til når du skal regne ut totalvekt bil/​vogn.

Kjørevekt inneholder jf. EU-direktiv 1230/2012 vognens egenvekt og følgende grunnutstyr: Fylt drikkevannstank og en 11 kg 100 % fylt gassflaske av stål, samt en kabeltrommel. 

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!