Hele 91 prosent av norske bobileiere har de tre siste årene valgt Norge som sitt prioriterte ferieland, og de legger igjen 1,5 milliarder norske kroner på sin norgesferie.

- Caravanfolket betyr mye for norsk økonomi!

- Caravanfolket i Norge velger i økende grad hjemlandet som mål for helge- og ferieturene. Det er viktig både for reiselivsnæringen, handelsstanden lokalt, og ikke minst for norsk økonomi, sier direktør Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.

Søk etter forhandlere i ditt nærområde

En undersøkelse utført av Kantar (2018) viser at så mange som 91 prosent av norske bobileiere legger ferien til Norge. Den samme undersøkelsen avslører at norske caravanister (bobil og campingvogn) legger igjen mer enn 4 milliarder kroner på sin norgesferie. Bobilistene alene bruker nærmere 1,5 milliarder kroner på drivstoff, klær, mat og fornøyelser i lokalmiljøene rundt om i Norge når de er på ferie, besøker en festival eller oppsøker andre opplevelser.

Populært å feriere i eget land

- Vi ser at Norge blir stadig mer populært som ferieland for nordmenn. Dette har flere årsaker, hvor den viktigste er at det er blitt inn å feriere i Norge, fordi det norske ferieproduktet har blitt betydelig bedre de seneste årene. Det har vært økt fokus og aksept for å feriere i eget land. Vi har fått økt tilgjengelighet til attraksjoner og aktiviteter, og med en svak norsk krone er det blitt billigere å feriere i Norge i forhold til i utlandet, sier direktør Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv, som organiserer de 15 største reiselivsbedriftene, destinasjons- og landsdelsselskapene i Norge, med vel 40.000 ansatte.

Familien Holstad Rognerud fra Snåsa har valgt å dra den litt lengre enn de aller fleste nordmenn. I 2019 valgte de å ha bobilen som sitt hjem for å oppleve hele Norge ett helt år. (Foto: Christer Rognerud)

Caravanistene er viktig for norsk økonomi

- I tillegg har opplevelsesprodukter, som blant annet Nasjonale turistveger, blitt et meget bra og populært produkt for både norske og utenlandske turister. Ser på bobilturisme spesielt så tror jeg at alle disse forholdene har vært med på å øke populariteten for å feriere i Norge, samtidig som at stadig flere har valgt å investere i bobil og bruker denne aktivt både i sommersesongen, vår og høst, sier Tuftin.

- Nordmenn trives på ferie i sitt eget land. Det er rett og slett blitt inn å feriere i Norge, forteller direktør Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.

- Dette er viktig for både reiselivsnæringen, handelsstanden og ikke minst for norsk økonomi. Jeg tror årsaken til at caravanister legger igjen såpass mye penger på ferie i eget land er at dette etter hvert har blitt en gruppe med god økonomi, som setter krav til turistprodukter og som er villig til å betale for gode opplevelser.

- De Nasjonale turistvegene er et viktig trekkplaster for at ikke bare nordmenn, men også utenlandske turister kommer til Norge, forklarer Tuftin.

Bobil – en miljøvinner

Det er faktisk mange gode grunner til å velge Norge som ferieland om du for eksempel bruker bobil. En klimaavtrykk-undersøkelse gjennomført av Østfoldforskning viser at bobilen kommer gunstig ut sammenliknet med flere av de tradisjonelle ferieformene, når det totale CO2-avtrykket på ferieturen måles. Både sydentur, storbyferie, cruise og ikke minst den norske tradisjonen med motorbåtferie langs kysten har større klimaavtrykk enn bobilferien i Norge.

- I sum tegner dette et bilde av en bobilist som fremstår som en bærekraftig turist i eget land. Bobilistene har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet på sin norgesferie, mener generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm.

- Vi er opptatt av å formidle at bobileierne og deres ferie- og fritidsform faktisk er mer miljøvennlig enn for eksempel båtfolkets ferd langs norskekysten, påpeker generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

- Vi er opptatt av å formidle at bobileierne og deres ferie- og fritidsform faktisk er mer miljøvennlig enn for eksempel båtfolkets ferd langs norskekysten, påpeker generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

- Trenden er at bobilistene bruker bobilen til helge- og ferieturer gjennom hele året, ikke bare sommeren. Hva tenker du om det?

- Dette er svært bra, sier Tuftin. ‑Reiselivsnæringen har en utfordring i at en stor del av turistene ferierer i høysesongen. Ved at stadig flere bobilister har mulighet til å bruke bobilen hele året, er de med på å sørge for at spesielt reiselivs- og opplevelsesnæringene også i distriktene har mulighet for å holde åpent en større del av året, og ikke minst at et sikrer inntjeningen.

- Har du noe inntrykk av hvor godt de ulike kommunene i Norge legger til rette for bobiler og campingvogn?

- Dette har vært en utfordring, men vi ser nå at stadig flere kommuner legger til rette for oppstillingsplasser med nødvendige fasiliteter, noe som er meget bra. Dette er helt nødvendig for både sikkerhet, tilbud av fasiliteter og det at turistene skal føle seg velkommen. Enkelte steder er de plassene som er valgt ganske kjedelige, så vi ønsker at oppstillingsplassene skal bli høyere prioritert i forhold til plassering.

Byttet båt mot bobil

Familien Bjore fra Sarpsborg er en av stadig flere som bytter ut andre ferieformer med bobilen. De solgte båten i 2018, og angret ikke ett sekund. Familien kjørte rundt i Norge i fjor sommer. Klassiske reisemål som Trollstigen og Geiranger sto på besøkslisten. 

Kommende sesong planlegger de nye norske eventyr. Den første bobilen er allerede byttet ut med en ny og større. — Til sommeren har vi Atlanterhavsveien, Vestlandet og kysten nordover som reisemål, sier Darleen Bjore. Bobil har vist seg å være en super investering for familien på fire, som er en av stadig flere familier som velger denne ferieformen i eget land.

Finn din nærmeste autoriserte forhandler

    For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

    Avvis

    Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

    Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

    Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

    Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjonskapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

    Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

    Nødvendige cookies

    Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

    Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

    Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

    Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

    Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.