NCB frykter eksplosjoner i bobil
- Vi håper det ikke må en alvorlig ulykke til før myndighetene våkner, sier generalsekretæren i NCB Geir Holm, som etterlyser nødvendige myndighetskrav på området.
Gassekspert Johan Langfeldt støtter NCB fullt ut. Han mener Norske myndigheter har et for passivt forhold til sikkerheten rundt installasjon, vedlikehold og kontroll av gass i fritidskjøretøy.
Svært bekymret
- Vegvesenet krever ikke engang at det har vært gjennomført kontroll av gassanlegg i bobil, sier Langfeldt som er faglærer i gassteknikk ved Teknologisk Institutt i Haugesund.
Han er svært bekymret over mangelen på krav til kompetanse for installasjon og godkjenning av gassanlegg i fritidskjøretøy.
- I praksis kan hvem som helst installere et gassanlegg i bobilen med bruk av utrygge koplinger og uegnede slanger, sier Langfeldt.
Stor risiko
Generalsekretær Holm understreker risikoen for en eksplosjon ved en bobilkollisjon og eksplosjonsfaren når bobilene står tett parkert, og de potensielt alvorlige konsekvensene ved lekkasjer som følge av dårlige koplinger og råtne slanger.
Tyskland
Geir Holm viser til de strenge bestemmelsene i Tyskland hvor det er innført krav om godkjenning av anlegg. I Tyskland forlanger nå campingplassene oblater som bevis på at bilene er kontrollert.
- Bobiler som ikke har fått kontrollert gassanlegget av et godkjent verksted slipper ikke inn på campingplassene. Slik vil vi ha det i Norge også. Det er trygt for alle parter at gassanlegget er godkjent og kontrollert, mener Holm.
Gasskompetanse
Caravanbransjen har selv tatt et ansvar med kontroll og godkjenning av gassanlegg. Bransjen arbeider med fagutdanning av caravanmekanikere og her er gasskompetanse en viktig del av fagutdanningen.
- Vi er avhengig av hjelp fra myndighetene for å få satt dette i et system. I dag snakker man om hjelmpåbud for tråsykkel samtidig som vi opplever en likegyldig holdning til gassanlegg. Det henger ikke på greip, mener Holm.
EU-kontroll
Han og caravanbransjeforbundet mener myndighetene må innføre en forskrift om at alle bobiler må ha dokumentasjon på godkjenning av gassanlegget ved fremvisning av kjøretøyet i forbindelse med EU-kontroll.
- Det stilles flere formelle krav til gassanlegg i fritidskjøretøy, men utfordringen er at ingen instanser tar ansvar for å kontrollere at anleggene er sikre og trygge å bruke. Veiledningen som finnes er god, men det er ingen som tar det praktiske ansvaret, sier Johan Langfeldt som er fornøyd med caravanbransjens eget initiativ men at myndighetene nå må på banen.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Vegdirektoratet er begge myndighetsorgan for hver sin del av bobilene, henholdsvis boenhetene og drivverk.
Bobilfakta
- Nærmere 45 000 registrerte bobiler i Norge
- I 2015 ble det solgt 2772 nye bobiler og 2957 campingvogner i Norge
- Bobiler over 3500 kg skal EU-godkjennes hvert år.
- Bobiler under 3500 kg skal pr. i dag EU-godkjennes hvert andre år
- Fra 1.oktober innføres en ny regel som sier at bobiler inntil 7500 kg skal EU-godkjennes annet hvert år.
- NCB har sertifisert 82 installatører for gass i fritidskjøretøy
- NCB har 37 bransjegodkjente gassverksted.