Økende interesse for mindre campingvogner
Flere elektriske biler på norske veier blir av mange utpekt som en av årsakene til sviktende salg av campingvogner i Norge, og radikale endringer i den norske bilbestanden kan føre til nye trender innen salget av campingvogner. I dag er det knapt en håndfull elbiler som har trekkmuligheter.
Kundene bestemmer!
Ifølge daglig leder Thor Kristian Nordhagen hos Tekno Maskin er det nettopp de mindre og lette vognene som er mest populære. Han tror imidlertid ikke det er elbilenes fortjeneste. Foreløpig.
- Men dersom trenden med det høye elbilsalget fortsetter, så vil vi kanskje se en endring i salget av campingvogner. Det gjelder spesielt de som kjører med vogna langs veien. Det vil trolig bli et krav fra kundemassen at produsentene må lage elbiler som kan trekke campingvogner. Og vognene må bli lettere. Det er tross alt kundene som bestemmer hva produsentene skal levere, sier Nordhagen.
Blant de store på vogner
Tekno Maskin i Oppaker, Akershus er en av de store campingvognforhandlerne i Norge. Akershus peker seg ut som det store campingvognfylket, med om lag 300 solgte vogner per år de to siste årene (se statistikk nederst i saken.) Caravansalget de siste fem årene har i stor grad handlet om betydelig økning i bobilinteressen og en tendens til noe lavere interesse for campingvogner. Det selges imidlertid fortsatt mye vogner i Norge. Hos Tekno Maskin utgjør vognsalget hele 75 prosent av omsetningen.
- Vi merker ikke betydelig endring i salget. Men det handler kanskje litt om hva man som forhandlerne velger å satse på. Vårt inntrykk er at mange forhandlere de seneste årene har satset tyngre på bobiler enn campingvogner – noe som salgsstatistikken kan være en indikasjon på. En del forhandlere selger ikke vogn i det hele tatt, kun bobiler. Det påvirker salget, sier Thor Kristian Nordhagen.
2 779 nye vogner i 2018
Salgsstatistikken for 2018 viste en nedgang på 3,6 prosent sammenliknet med 2017. Det ble registrert 2 779 nye campingvogner i 2018, mot 2 882 i 2017. Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, forteller at trenden har vært relativt klar de siste årene:
- Nordmenn velger i betydelig større grad bobiler fremfor campingvogner. Mens bobilsalget har økt voldsomt nå fire år på rad, ser vi to år med nedgang i vognsalget i den samme perioden. Nedgangen er beskjeden, men trenden er ganske tydelig. Samlet sett har salget vært veldig bra de siste årene for våre forhandlere, men det bekymrer oss litt at det selges færre campingvogner, sier han.
Generalsekretæren i NCB sier det økte elbilfokuset i Norge kan være en del av forklaringen. Han viser til undersøkelsen utført av Elbilforeningen. — Elbilforeningen sier de er fullstendig klar over at norske bilister ønsker tilhengerfeste og trekkmuligheter på sine elbiler. Noen kan allerede trekke vogn, og flere vil nok komme de neste årene. Utviklingen går raskt.
To kundegrupper
Thor Kristian Nordhagen forteller at hans bedrift ikke opplever nedgang i salget av campingvogner, og mener altså dette kan tilskrives godt fokus på segmentet. Hos Tekno Maskin er vognsalget todelt: Halvparten kjøper campingvogn for å kjøre på tur. Den andre halvparten kjøper campingvogn for å plassere den på en fast plass. — De store vognene blir brukt som hytter. Vi kaller dem «plassvogner». De er gjerne plassert ved sjøen eller på fjellet. Få av kundene har kjøretøy som er godkjente til å trekke de store «plassvognene». Derfor tilbyr de fleste forhandlerne levering til den aktuelle plassen. Denne gruppen er i så måte ikke avhengig av tilhengerfeste og kan gjerne være elbilister, forklarer han.
Økende interesse for «kjørevogner»
Den andre gruppen campingvogner betegnes som «kjørevogner». Det er de mellomstore og litt mindre vognene som Nordhagen opplever økende interesse for. — Tidligere solgte vi mest store og mellomstore vogner. Nå er det atskillig mer interesse for de mindre campingvognene. Disse veier gjerne mellom 800 og 1 000 kilo. De er små, lett og passer fint til paret som skal farte litt rundt. Det er gjerne et eldre par som ønsker god komfort, men samtidig vil ha det enkelt. For mange er slike vogner en rimelig inngangsbillett til caravanlivet, sier han. Campingvognene i dette segmentet koster fra litt over 200 000 kroner.
- Det er fortsatt de som bor utenfor byene som kjøper campingvogn hos oss. Selv om vi ligger bare noen minutter unna hovedstaden er det få i byen som velger campingvogn. Og det er jo i de store byene de største konsentrasjonene av elbiler er, så det bekrefter kanskje det jeg mener, at elbilsalget foreløpig ikke har påvirket salget av nye campingvogner vesentlig, avslutter Thor Kristian Nordhagen.
Salg av campingvogner, fordelt på fylker:
Fylke | 2017 | 2018 | Økning % |
Akershus | 304 | 292 | -3,90% |
Aust-Agder | 62 | 61 | -1,60% |
Buskerud | 159 | 183 | 15,10% |
Finnmark | 70 | 75 | 7,10% |
Hedmark | 147 | 148 | 0,70% |
Hordaland | 248 | 240 | -3,20% |
Møre & Romsdal | 208 | 176 | -15,40% |
Nordland | 257 | 260 | 1,20% |
Oppland | 148 | 154 | 4,10% |
Oslo | 95 | 60 | -36,80% |
Rogaland | 209 | 189 | -9,60% |
Sogn & Fjordane | 59 | 56 | -5,10% |
Telemark | 113 | 85 | -24,80% |
Troms | 158 | 155 | -1,90% |
Trøndelag | 228 | 231 | 1,30% |
Vest-Agder | 76 | 83 | 6,40% |
Vestfold | 131 | 141 | 7,60% |
Østfold | 208 | 190 | -8,70% |
I 8 av landets 18 fylker var det oppgang, mens det var nedgang i 10 fylker.
Topp 5 på størst økning i %
Fylke | 2017 | 2018 | Økning % |
Buskerud | 159 | 183 | 15,10% |
Vestfold | 131 | 141 | 7,60% |
Finnmark | 70 | 75 | 7,10% |
Vest-Agder | 78 | 83 | 6,40% |
Trøndelag | 228 | 231 | 1,30% |
Har fått flest nye campingvogneiere
Fylke | 2017 | 2018 | Økning % |
Akershus | 304 | 292 | -3,90 |
Nordland | 257 | 260 | 1,20% |
Hordaland | 248 | 240 | -3,20% |
Trøndelag | 228 | 231 | 1,30% |
Østfold | 208 | 190 | -8,70%S |
Selv med en nedgang, er det fortsatt Akershus som fikk flest campingvogneiere som i 2017.
Nordland beholder 2.plassen, mens de to sammenslåtte Trøndelagsfylkene er ny på denne lista.