Beregningen av engangsavgiften og utslippsverdier på 2019-modellene vil skje etter dagens testmetode (NEDC). Det har regjeringen besluttet som dermed utsetter overgangen til ny målemetode til 2020.

Utsetter overgangen til ny målemetode

Regjeringen utsetter overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP) til 2020. Dette betyr at det også i 2019 vil være utslippsverdier som tilsvarer dagens testmetode (NEDC) som skal ligge til grunn for beregning av CO2-komponenten i engangsavgiften for biler/​bobiler.

- Vi er selvsagt glad for denne utsettelsen. Den gir oss litt mer tid til å komme i dialog med myndighetene og frembringe våre synspunkter og argumenter. Men vi frykter fortsatt for caravanbransjens framtid om den nye avgiftsberegningen med WLFP tas fullt og helt ut for å beregne engangsavgifter på bobiler. Det vil gjøre våre bobiler svært mye dyrere enn de er i dag, sier generalsekretær Geir Holm. 

Det Norges Caravanbransjeforbund derfor er opptatt av er om regjeringen i sine fremtidige statsbudsjett vil justere ned avgiften pr. enhet på CO2 og NOx for biler/​bobiler, slik at det totale avgiftsnivået ikke øker ved overgangen til WLTP. – Det vi har fått forståelsen av er at våre naboland Finland og Danmark allerede har besluttet å redusere WLTP-tallene med henholdsvis 21% og 25%. Dette for å holde avgiftsnivået uendret. Svenskene vil bare delvis innføre WLTP, forteller Holm. 

Besøk Norges største caravanmesse 13. – 16. september 2018
- Det som blir viktig for oss å få vite er å regjeringen i sine fremtidige budsjetter vil justere ned WLTP-tallene, slik at det totale avgiftsnivået ikke øker ved overgangen til den nye målemetoden, sier generalsekretær Geir Holm i NCB. (Foto: Morten Broks)

Forutsigbarhet for bransjen

Regjeringen legger altså opp til å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP) til 2020. Finansminister Siv Jensen sier det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. – Dette er viktig for caravanbransjen og gir oss et forutsigbart 2019, sier Holm. 

- 2019 blir dermed mer forutsigbart. Og så må vi bruke det neste året til å dykke ned i de ulike problemstillingene som den nye målemetoden vil gi for vår bransje
Generalsekretær Geir Holm, NCB

Og forutsigbart for kundene

- Utsettelse av WLTP gjør det også forutsigbart for våre kunder når det gjelder hva de ulike bobilene vil koste til neste år. Flere kunder og deres forhandlere har allerede bestilt sine 2019-modeller, men har ikke helt visst hvor mye engangsavgiften ville øke. Risikoen for at våre forhandlere hadde blitt sittende igjen med et en rekke nye bobiler som allerede var bestilt, og som kundene ikke hadde råd til å kjøpe, ville vært stor og kunne ført til dramatiske konsekvenser for mange forhandlere.

Kunder som besøker Caravanmessen 2018 og som lurer på om de skal kjøpe ny bobil, kan i større grad være sikre på hva engangsavgiften på en ny bobil vil være i 2019. (Foto: Per Chr. Hestnæs).

- Handelen av nye bobiler ville stoppet opp fordi usikkerheten om økningen i engangsavgiften var stor. Pr. i dag er det jo slik at svært få personbiler er godkjent med den nye målemetoden, og det er enda færre bobiler som er det. Nå vil produsentene av bobiler få tid til å bruke den nye målemetoden slik at ting blir korrekt, påpeker Holm.

For å kunne vise deg forhandlere i nærheten av der du er, er vi avhengige av å få vite din lokasjon. Du vil selv kunne trekke tilbake denne tillatelsen senere om du skulle ønske det.

Du har tidligere valgt å blokkere muligheten vår til å få vite din lokasjon. Da du kan ha gjort dette ved en feiltakelse, ønsker vi å tilby deg instruksjoner for hvordan du kan gjøre om på dette valget. For mer informasjon, følg lenken for din nettleser:

Om du derimot ønsker å blokkere oss fra å innhente din informasjon, lover vi å ikke mase igjen!