Meny
Bobil kjøpt i utlandet:
Norske forhandlere kan nekte å hjelpe deg
Tekst: Freddy Kongsberg
Del: 
Det kan være penger å spare på parallellimport av bobil eller campingvogn enten du henter den som privatperson, eller kjøper den av en forhandler som driver med sideimport. Men det bør veies opp mot hva du mister av rettigheter, lett tilgjengelig og gratis garantihjelp hos en norsk forhandler.

- Min påstand er at det man eventuelt sparer på å importere, taper man fort den dagen problemene melder seg, sier Alexander Rukin som er advokat for Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Ingen plikt

En norsk forhandler har ingen plikt til å hjelpe deg hvis du har handlet bobilen eller vogna i utlandet selv om forhandleren selger samme merke som du har importert. Dette gjelder både garantiarbeid og reklamasjoner. En norsk forhandler vil kunne hjelpe forutsatt at det finnes ledig kapasitet mot at kunden betaler for hjelpen han mottar.

Lang vei

- Utgiftene må kunden selv kreve refundert av den utenlandske forhandlere så lenge det finnes juridisk grunnlag for det. Kanskje kan en utenlandsk forhandler gå med på at bilen blir reparert i Norge, men i de aller fleste tilfellene vil nok den utenlandske forhandleren si at ja, greit, kom hit med bilen så skal vi se på den. Det kan jo bli både dyrt og tidkrevende, sier advokat Rukin som mener dette med import av bobiler og vogner fort kan være å stikke en hånd inn i et vepsebol.

Lyst på ny bobil eller campingvogn?

Gjør en trygg handel: NCB stiller krav til forhandlere som ønsker å være medlem av bransjeorganisasjonen.

Risiko

Enkelte seriøse merkeforhandlere tilbyr hjelp til import, eller importerer selv for å selge bobil og vogner i Norge, men caravanbransjen er ikke på langt nær kommet dit som personbilbransjen har kommet i forhold til å tilby hjelp til import.

Trygge forhandlere

Norges Caravanbransjeforbund er den samlende organisasjonene for norske caravanforhandlere, agenter, importører og produsenter. For å gjøre NCBs medlemmer til en trygg forhandler for deg og meg som kunder, stiller NCB høye krav til sine medlemmer. Det dreier seg i første rekke om det som gjør det trygt for en kunde å handle, som garanti- og reklamasjonsspørsmål, etikk og forretningsstruktur.

- Du skal føle deg sikker på en trygg handel hvis du kjøper bobil eller vogn hos en forhandler som er medlem av NCB, sier advokat Rukin.

Del: 
Postboks 9558, Åskollen, 3038 Drammen
Send e-post