Meny

Aldri før har det vært så populært å kjøpe ny bobil i Norge. Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, konstaterer at salgstallene for 2016 er historisk gode.

2016 ble rekordår:
Historisk stort bobilsalg i Norge
Del: 
Fjoråret ble et solid rekordår for bobilbransjen i Norge. For første gang i historien er det solgt mer enn 3.000 nye bobiler i Norge i løpet av en sesong. Salget er det største på hele 10 år. 

Statistikkene fra de norske bobil- og caravanforhandlerne viser svært positive tall når det gjelder salget av nye bobiler i 2016. Salget økte med hele 10% fra 2015 til 2016 og for første gang brytes grensen på 3000 solgte nye bobiler. Den tidligere rekorden var fra 2006 på 2966 solgte bobiler.

Hymer er atter en gang kåret til Norges mest solgte bobilmerke. I 2015 tronet de for første gang salgstoppen i landet og suksessen fortsetter med enda et rekordår.

Bobilistene har orden i økonomien

- Dette er fantastisk i et år hvor det har vært mye «uro» og negativ omtale i media rundt norsk økonomi, med blant annet stadig økende arbeidsledighet. Men når man ser på hovedmålgruppen for bobiler, er disse pensjonister med solid økonomi som i liten grad påvirkes av svingninger i økonomien, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund. 


Caravanbransjens inntrykk støttes opp av finansieringsselskapene som i betydelig grad var med på å finansiere de 3052 nye bobilene som ble solgt i 2016. 
- Hovedgruppen som handler ny bobil er den samme som tidligere. De er gjerne i slutten av 50-årene eller eldre, har trygg og solid økonomi, handler ikke over evne og virker ikke å være veldig avhengig av de økonomiske svingningene, sier Mette Kjærsund som er produktansvarlig for fritidssegmentet ved Santander Consumer Bank.

En av Knaus sine største nyheter for 2017-sesongen var den lette komposittvognen Knaus Travelino. Foto: Oddgeir Visnes.

De yngre velger campingvogn

Når det gjelder campingvogner, var salget tilnærmet uendret fra 2015 til 2016. Totalt ble det registrert 2607 nye campingvogner i fjor. Dette er 0,4 % mer enn 2015. 


- Vi har de to siste årene klart å stoppe den negative trenden vi har hatt siden 2012, og det er bransjen svært fornøyd med. Det er først og fremst de yngre som velger campingvogn, sier Geir Holm.

Lyst på ny bobil eller campingvogn?

For aller første gang ble den magiske 3000-grensen på nyregistrerte bobiler brutt, i 2016 ble det solgt hele 3.052 nye bobiler i Norge.

Søker gode opplevelser

Generalsekretæren tror det er flere årsaker til at bobiler opplever en sterk vekst i Norge, og trekker frem et økende behov for gode opplevelser i forbindelse med ferie og fritid. 

- Caravanbransjens inntrykk er at nordmenn er mer opptatt av god kvalitet på ferie- og fritidsopplevelsene. Både bobil og campingvogn har høy standard og tilbyr mye komfort, sier Holm, som også peker på at caravanbransjen har kvittet seg med harry-stempelet. 

- Nå ser vi at det er trendy med både bobil og campingvogn i flere miljøer, slår generalsekretæren fast.

Den største økningen i bobilsalget var blant bobiler over 3,5 tonn. Her økte salget med hele 13,3% sammenlignet med 2015.

Varierer fra fylke til fylke

Antall nye solgte bobiler varierer i stor grad fra fylke til fylke. Rogaland topper salgstoppen med hele 333 nyregistrerte bobiler i 2016. Hordaland ligger rett bak med 320 bobiler og Nordland hadde 265 nyregistrerte bobiler i fjor. De aller fleste fylkene i Norge har opplevd en stor oppgang i salget av nye bobiler. 

Forhandlere nær deg

Del: 
Postboks 9558, Åskollen, 3038 Drammen
Send e-post